Get Adobe Flash player

Lizdeikos gimnazija aktyviai dalyvauja tarptautiniame Piliečių akademijos projekte GEGL (Global education goes local). Gimnazijos bendruomenė sprendžia darnaus vartojimo ir sąžiningos prekybos problemas, aiškinasi vartotojiškumo priežastis, ieško būdų, kaip spręsti savo aplinkoje iškylančius globalius iššūkius.

Vartotojiškumas – tai sistema, pagrįsta vis didesniu materialinių gėrybių ir paslaugų vartojimu, tad perkamoji galia laikoma vienu svarbiausių žmogaus gyvenimo gerovės rodiklių. Pagrindinė vartojimo varomoji jėga yra pajamų augimas. Augant pajamoms atsiranda galimybės tenkinti vis didesnius poreikius. Pastebėta, jog augant pajamoms didėja išlaidų dalis prabangos prekėms, tokioms kaip: rekreacija, kultūra, švietimas, restoranai ir pan. Ypač daug tyrimų buvo atlikta analizuojant maisto išlaidas. Šiais mokslo metais Lizdeikos gimnazijos bendruomenė nusprendė išsitirti vartotojiškumo įpročius, kad išsiaiškinus savo bendruomenės problemas, įvertinus tyrimo išvadas, būtų galima daugiau dėmesio skirti tam tikrų vertybinių nuostatų formavimui bei pokyčiams savo bendruomenėje.

Tyrimą inicijavo Lizdeikos gimnazijos GEGL projekto komanda. Tyrimo koordinatoriai – mokytojai: Jolanta Kvedarienė, Laima Duglas, Svetlana Sluckienė bei 3–4 gimnazinių klasių mokiniai. Anketavime buvo kviečiami dalyvauti gimnazijos mokytojai, mokiniai, mokinių tėvai. Iš viso buvo apklausti 108 respondentai, iš kurių 53,7 proc. dalį sudarė jauni žmonės (15–20 metų amžiaus), 31,5 proc. – 51-erių ir vyresni respondentai. Tai natūralu, nes šie skaičiai atspindi gimnazijos bendruomenės sudėtį, kurios pagrindinė dalis – gimnazistai bei mokytojai (kurių vidutinis amžius didesnis nei 50 metų). Tyrime dalyvavo 39,8 proc. vyrų (vaikinų) ir 60,2 proc. moterų (merginų).

Atliekant tyrimą apie vartojimo įpročius, respondentų buvo klausiama, kiek kartų per savaitę jie apsiperka, ar susidaro būtinų prekių sąrašą eidami į parduotuvę, ar dažnai įsigyja pirmo būtinumo prekių, ar perka akcijos ženklu pažymėtas prekes, ar apsipirkimas teikia malonumą, ar visada pirkėjai patenkinti įsigytais pirkiniai ir kt.

Išanalizavus gimnazijos bendruomenės vartotojiškumo įpročius, paaiškėjo įdomių faktų, pvz., kad 33,3 proc. apklaustųjų apsiperka 3 kartus per savaitę, kasdien apsiperka – 13 proc. respondentų. Net 37 proc. respondentų, eidami į parduotuvę nesusidaro būtiniausių prekių sąrašo, nors didesnė dalis (44,4 proc.) kartais tokį sąrašą susidaro. Beveik penktadalis (18,5 proc.) apklaustųjų sąrašą pasidaro nuolat. Pasirodo, net 74 proc. respondentų kartais perka ne pirmo būtinumo prekių. Daugiau kaip pusė apklaustųjų naudojasi įvairiomis akcijomis, nuolaidomis (dažnai – 45 proc., kartais – 45 proc.). Be to, dauguma (95 proc.) bendruomenės narių yra patenkinti savo pirkiniais. Daugelis žmonių teigia, kad apsipirkimas – terapija, tą patvirtina ir psichologai, tyrėjai. Siekiant išsiaiškinti, ar apsipirkimas teikia malonumą, atsakymai kiek nustebino, nes tik 50 proc. respondentų šis užsiėmimas malonus. 11,1 proc. apklaustųjų teigia, kad apsipirkinėjimas neteikia malonumo, o 38,9 proc. lankosi parduotuvėje, nes reikia būtinų prekių.

Apžvelgus tyrimo rezultatus galima teigti, kad, siekiant sumažinti vartotojiškumą, reikia suteikti atitinkamų žinių visiems bendruomenės nariams: mokytojams, tėvams, mokiniams, siekiant keisti vartojimo įpročius arba formuoti naujus. Su tyrimo medžiaga galima susipažinti Lizdeikos gimnazijos bibliotekoje.

Lizdeikos gimnazijos mokytoja Svetlana Sluckienė

Kuriame Lietuvos ateitį
Reklaminis skydelis
Patyčių dėžutė
Reklaminis skydelis
FR
Reklaminis skydelis
Elektroninis dienynas
Reklaminis skydelis
Apklausa
Ką pirmiausia reikėtų daryti, kad gerėtų Tavo mokymosi pasiekimai?
 
LAMA BPO
Reklaminis skydelis
Jaunimo linija
Reklaminis skydelis
Nordplus
Reklaminis skydelis
Lankytojai
mod_vvisit_countermod_vvisit_countermod_vvisit_countermod_vvisit_countermod_vvisit_countermod_vvisit_countermod_vvisit_counter
mod_vvisit_counterŠiandien449
mod_vvisit_counterVakar871
mod_vvisit_counterŠią savaitę3636
mod_vvisit_counterŠį mėnesį24840