Get Adobe Flash player

Visi puikiai žinome, kur prašvito krikščionybės aušra, koks sunkus ir išminties kupinas kelias atvedė žmoniją į XX amžiaus civilizaciją, kuri, visi tikėjomės, esanti brandi visuomenė. Tačiau krikščionybė, Biblija, Tora, kitų religijų traktatai nesubrandino sąmoningos, tolerantiškos bei empatiškos pasaulio bendruomenės. XX amžiaus siaubas: nacistiniai ir stalininiai tautų naikinimo žygiai suardė žmoniją, įskiepydami ksenofobiją, stereotipus bei ribotumą.

20220809_1 20220809_2 20220809_3 20220809_4 20220809_5

XXI amžius dar vis primena, kad žmonijos suvokimui trūksta žinių, kritinio mąstymo ir sprendimų, kurie stiprintų empatiją, toleranciją bei supratingumą. Šių dienų katastrofos Ukrainoje, Sirijoje, Irake, kitose Azijos, Afrikos bei Pietų Amerikos valstybėse skatina aktyviai veikti: bendradarbiauti, mokytis ir mokyti, bendrauti įvairiose socialinėse bei kultūrinėse aplinkose.

Puiki Tarptautinės komisijos nacių ir sovietinio okupacinių režimų nusikaltimams Lietuvoje įvertinti iniciatyva, sulaukusi Lietuvos Respublikos Švietimo, mokslo ir sporto ministerijos moralinės paramos, ir sėkmingas bendradarbiavimas su Jad Vašem (Izraelio memorialas holokausto aukoms atminti, įkurtas 1953 m.) institutu suteikė galimybę 24 Lietuvos pedagogams, tarp jų ir trims Lizdeikos gimnazijos mokytojoms, Anai Savickienei ir Vaidai Jankūnienei, kurios moko istorijos bei direktoriaus pavaduotojai ugdymui, anglų k. mokytojai Skirmantei Petraitienei, dalyvauti stažuotėje Jad Vašem institute Izraelyje ir pagilinti žinias apie žydų kultūrinį paveldą, Holokausto katastrofą bei tautos išgyvenimus. Šios žinios ir patirtys – neįkainojama investicija į ugdymą, pamokų turinio praturtinimą. Lietuvos pedagogų delegacijoje dalyvavo istorijos, literatūros, menų mokytojai bei mokyklų vadovai.

Jad Vašem instituto ir Tarptautinės komisijos nacių ir sovietinio okupacinių režimų nusikaltimams Lietuvoje įvertinti sekretoriato pavaduotojos, švietimo projektų koordinatorės Ingridos Vilkienės parengta stažuotės programa pagilino ne tik žydų kultūrinio paveldo bei Holokausto išgyvenimo žinias, bet ir papildė bendras krikščionybės atsiradimo, pasaulio suvokimo istorijos detales. Stažuotės dalyviai išklausė paskaitų ciklą apie žydų tikėjimą ir tautos stiprybę istorinių įvykių kontekste, Teodoro Herclio idėjas ir sionistinį judėjimą, tautos išgyvenimus Holokausto košmare ir sukurtus nuostabius literatūrinius ir meno šedevrus. Toks paskaitų ciklas – labai vertinga medžiaga ugdymo turiniui praturtinti. Keletą sesijų buvo skirta ir dėstymo metodikai, kaip integruoti Holokausto temą į mokyklų ugdymo programas. Dalyviai apdovanoti metodine literatūra ir knygomis, kurios bus puiki medžiaga ugdymo turiniui praturtinti. Jad Vašem dėstytojai pasidalino patirtimi ir faktais apie Izraelio švietimo sistemą, jos privalumus ir trūkumus bei su kokiomis problemomis susiduria Izraelio mokyklos. Įdomu, kad ir skirtingas kultūrinis paveldas, bet ugdymo problemos išlieka panašios kaip ir Lietuvoje.

Be to, dalyviai aplankė Jeruzalę, susipažino, kokia ji yra dabar ir kokia buvo įvairiais istorijos laikotarpiais, taip pat apžiūrėjo UNESCO kultūros paveldui priklausiančią Masadą, kur jau I a. žydų tauta parodė savo stiprybę, nepasiduodami Romos užkariautojams. Sunkiai emociškai pakeliamos ekskursijos po Jad Vašem memorialo ekspozicijas: muziejus su vardų kūgiu, meno galerija, memorialas žuvusiems vaikams, ypač stipriai paveikiantis kiekvieno emocijas, kai tamsoje žybsint daugybei švieselių girdisi tariami vaikų vardai, pavardės, nurodomas ir jų amžius. Įspūdingai atrodo milžiniški gelsvi stačiakampiai akmenys, kuriuose įamžintos gyvenusių žydų bendruomenių vietovės. Galima buvo rasti beveik visus Lietuvos miestus ir miestelius. Memoriale yra ir Pasaulio teisuolių parkelis, kuriame sodinami medžiai, skirti pagerbti kiekvienam ne žydų tautos piliečiui, gelbėjusiam žydus Holokausto metu. Keletas paskaitų buvo skirta atskirai menui, kuris galėtų būti integruojamas į ugdymo turinį: tai literatūros skaitymai, muzika ir tapyba, filmai, pristatantys įvykius ir patirtus žmonių išgyvenimus.

Organizatoriai skyrė laiko ir diskusijoms apie tai, kaip keičiasi požiūris į Holokausto nagrinėjamas temas, kaip mokoma ir integruojama ši tema į Lietuvos mokyklų ugdymo turinį. Iškėlėme klausimą, ar dar susiduriame su antisemitizmo protrūkiais savo bendruomenėse ir kaip galima šių ksenofobiškų protrūkių išvengti. Malonu buvo prieiti išvadų, kad Lietuvoje, o ypač tarp jaunimo, tai nebėra problema. Situacija labai pasikeitusi, lyginant su praėjusiu šimtmečiu, ir akivaizdu, kad ugdymo turinio ir švietimo bendruomenių sprendimai, neformalaus ugdymo iniciatyvos, projektai, pedagogų švietimas, dalyvavimas stažuotėse keičia visuomenės stereotipus bei formuoja vertybes, kurias nuolat reikia stiprinti.

Stažuotės metu dalyvaujant veiklose užsimezgė ryšiai, pasidalinome savo vykdomomis veiklomis, gimė naujų bendradarbiavimo idėjų, pritaikant stažuotėje įgytas žinias. Seminaras Jad Vašem, Jeruzalėje įkvėpė veikti dar aktyviau puoselėjant toleranciją, ugdant sąmoningumą bei kritinį mąstymą, išgyvendinant ksenofobijos apraiškas ir formuojant atsakingą XXI amžiaus pilietį ne tik savo bendruomenėje, bet ir pasaulyje.

Skirmantė Petraitienė, Lizdeikos gimnazijos direktoriaus pavaduotoja ugdymui

Patyčių dėžutė
Reklaminis skydelis
Kuriame Lietuvos ateitį
Reklaminis skydelis
FR
Reklaminis skydelis
Elektroninis dienynas
Reklaminis skydelis
Apklausa
Ką pirmiausia reikėtų daryti, kad gerėtų Tavo mokymosi pasiekimai?
 
LAMA BPO
Reklaminis skydelis
Jaunimo linija
Reklaminis skydelis
Mukis
Reklaminis skydelis
Lankytojai
mod_vvisit_countermod_vvisit_countermod_vvisit_countermod_vvisit_countermod_vvisit_countermod_vvisit_countermod_vvisit_counter
mod_vvisit_counterŠiandien5
mod_vvisit_counterVakar0
mod_vvisit_counterŠią savaitę5
mod_vvisit_counterŠį mėnesį5