Get Adobe Flash player

Suomijos švietimo sistema žavi ne tik Europos mokyklas, bet ir už Europos sienų sklinda žinia apie šios šalies švietimo sėkmę: jų pasiekimai nuolat aukščiausiose pozicijose ne tik Europos mokyklų kontekste, bet ir tarp pasaulio švietimo institucijų. Lietuvos Nacionalinė švietimo agentūra suteikė galimybę išsiaiškinti, kas Suomijos mokyklose yra kitaip negu pas mus, Lietuvoje, paieškoti Suomijos švietimo institucijose sėkmės pavyzdžių ir jų parvežti į savo mokyklas. Gegužės 13–17 dienomis stažuotėje Suomijoje kartu su Nacionalinės švietimo agentūros, Vilnius TECH ir Lietuvos mokyklų mokytojais dalyvavo ir Radviliškio Lizdeikos gimnazijos direktorės pavaduotoja Skirmantė Petraitienė.

20240530_1 20240530_2 20240530_3 20240530_4 20240530_5 20240530_6 20240530_7 20240530_8 20240530_9 20240530_10 20240530_11

Lietuvos švietimo atstovai, viešėdami Turku Universiteto tyrimo institute TRILA (Turku Research Institute for Learning Analytics) sužinojo, kaip mokslininkai, dirbdami kartu su mokytojais, kuria mokymo ir vertinimo priemones, jas analizuoja ir tiria. Mokslininkai pristatė duomenų rinkimo veiksmingumą ugdymo tobulinimui ir grįžtamojo ryšio prasmę. Mokymosi analitika, žaidybinės ugdymo veiklos, motyvacinės priemonės, tikslų apsibrėžimas stipriai prisideda prie mokinių mokymosi rezultatų. Šis mokslinis institutas nuolat tiria priešmokyklinio ugdymo veiklas, kokias žinias ir įgūdžius jie turi, kokia yra vaikų ūgtis. Klausantis instituto mokslininkų paskaitų, įsitikinta, kad be nuolatinio duomenų analizavimo ir grįžtamojo ryšio sunku siekti gerų ugdymosi rezultatų. Taip pat buvo pristatytos skaitmeninio ugdymo turinio platformos bei personalizuoto ugdymo praktikos, taikomos Suomijos mokyklose.

Kitą dieną lankytasi Malmin mokykloje, kurioje mokosi 1–9 klasių mokiniai. Suomijoje ugdymas skirstomas į ikimokyklinį, pradinį ugdymą 1–6 klasėse, pagrindinį žemesnįjį 7–9 klasėse, bendrąjį aukštesnįjį vidurinį arba profesinį 10–12 klasėse ir aukštąjį mokslą. Mokykloje buvo galimybė dalyvauti dviejose CLIL pamokose: anglų k. integruota su gamtos mokslais ir socialiniu emociniu ugdymu. Pamokose buvo naudojamas skaitmeninis mokymosi turinys ir skaitmeniniai ugdymo įrankiai: Socrative, Twinkl, Baamboozle ir kt. Mokytojas teigė, kad Suomijos mokyklose aktyviai taikomi skaitmeniniai įrankiai ir turinys, mokykla aprūpina mokinius kompiuteriais, kuriuos jie naudoja ne tik mokyklose, bet ir namuose. Be to, jeigu pamiršta atsinešti, mokytojas turi galimybę duoti papildomą kompiuterį pamokoje. Taip pat pristatytos vertinimo fiksavimo priemonės bei tėvų informavimo sistema, elektroninis dienynas.

Tą pačią dieną vyko susitikimas su Suomijos nacionalinės švietimo agentūros darbuotojais, kurie trumpai pristatė institucijos darbą, švietimo sistemą ir dabartinę švietimo politiką. Akcentuota, kad daug dėmesio skiriama skaitmeninio turinio ir įrankių taikymui Suomijos mokyklose. Kaip svarbiausius ugdymo sėkmės aspektus Suomija išskiria ugdymo turinį, kompetencijas ir bendradarbiavimą. Susipažinta ir su pagrindinėmis skaitmeninio ugdymo vertybėmis ir principais. Pranešėjai pristatė skaitmeninių kompetencijų ugdymą ir integraciją į mokamuosius dalykus bei kokios yra skaitmeninio ugdymo galimybės. Buvo įdomu sužinoti apie individualizuoto mokymosi galimybes skaitmeninėje aplinkoje. Taip pat pranešėjai akcentavo lygias galimybes, įgyjant ir tobulinant skaitmenines kompetencijas, pristatė suomių švietimo strategiją dėl skaitmeninio ugdymo įgyvendinimo iki 2027 metų, kurios tikslas – tapti pirmaujančia pasaulyje tvaraus skaitmeninimo mokymo, švietimo ir mokymo srityje kūrėja ir naudotoja. Akivaizdu, kad skaitmeninimas skatina lygias galimybes visiems mokytis ir tobulėti, o skaitmeniniai įrankiai ir aplinka palaiko individualius besimokančiųjų poreikius, skatina lygybę ir švietimo prieinamumą bei bendradarbiavimą ir mokymąsi įvairiais gyvenimo etapais.

Dar viena stažuotės diena buvo skirta Inovacijų centrui Kamppi Helsinkyje, kuriame bendrauta su edukacinių sprendimų kūrėjais. Buvo trumpai susipažinta su veiklomis, inovacijomis ir švietimo bei verslo prasmingu bendradarbiavimu kuriant tvarią aplinką bei pozityvią visuomenę. Ugdymo kūrėjai pristatė sukurtas programas, kurios prisideda prie ugdymo proceso tobulinimo ir problemų sprendimo. Įvairūs skaitmeniniai švietimo sprendimai padeda mokiniams ir švietimo organizacijoms pagerinti mokinių mokymosi galimybes ir pasiekimus, pozityviai veikia visuomenę, skatina jos įsitraukimą į ugdymo procesus. Inovatoriai kuria produktus pasitelkdami tyrimus. Buvo pristatyta programa, sukurta pasitelkus dirbtinį intelektą, SMS robotą, kurio tikslas – supaprastinti pagalbos prašymo procesą, kad būtų lengviau mokytis. Robotas išbandytas 33 mokyklose 4 šalyse. Robotas renka duomenis apie tai, kaip mokiniai gauna jiems reikalingą pagalbą, ir padeda švietimo atstovams stebėti, kaip veikia teikiama pagalba. Pranešimai paprastai siunčiami SMS žinutėmis, taigi mokiniams nereikia prisijungti ar atsisiųsti programėlių, robotas nukreipia mokinius į tinkamas paslaugas ir išteklius bei seka juos, kad sužinotų, kurios paramos strategijos jiems labiausiai padeda. Taip pat pranešimas siunčiamas mokiniams tikrinant, ar reikia kokios pagalbos bei patarimų. Prašymai automatiškai siunčiami žmonėms ir tarnyboms, užtikrinant, kad mokiniai laiku ir efektyviai gautų reikiamą pagalbą. Dar buvo pristatytos kelios programos, sukurtos taikant dirbtinį intelektą, kuris padeda mokytis kalbų, yra galimybė kurti dirbtiniu intelektu paremtą mokymo turinį. Patogi sąsaja leidžia lengvai įkelti ir tvarkyti turinį, dirbtinio intelekto įrankiai ir interaktyvios atsakymų funkcijos užtikrina, kad mokiniai būtų nuolat įsitraukę į mokymosi procesą. Dar vienas įspūdingas produktas, skirtas ikimokykliniam ugdymui, padeda planuoti veiklos procesus. Kurdamas veiklos, projekto ar grupės planus robotas atsižvelgia į vaikų grupės poreikius ir vaikų įgūdžius, gana greitai sukuria pamokų planus nedaug prisidedant mokytojui.

Visos šios patirtys skatina augti ir tobulėti, pasitelkiant skaitmeninius įrankius ir aplinkas, siekiant geresnių ugdymosi rezultatų. Akivaizdu, kad daugiau dėmesio reikia skirti duomenų analizei ir grįžtamajam ryšiui bei refleksijai. Motyvuoja tai, kad Lietuva žengia į priekį, neatsilikdama nuo pažangiausių švietimo praktikų, taikant individualizuotą ugdymą. Pristatyti Suomijos skaitmeninio turinio įrankiai ir turinys atitinka lietuvių ekspertų ir mokytojų sukurtą metodiką bei skaitmeninį turinį, kuris yra pavadintas Scoolsy, bei įtrauktas į pažangiausias ugdymo praktikas tarp pasaulio švietimo praktikų. Džiugu, kad ši Scoolsy metodika ir jos skaitmeninis turinys jau yra įgyvendinimas kai kuriose Lietuvos mokyklose, tarp jų ir Radviliškio Lizdeikos gimnazijoje. Vadinasi, judame teisinga kryptimi.

Radviliškio Lizdeikos gimnazijos direktorės pavaduotoja Skirmantė Petraitienė

Patyčių dėžutė
Reklaminis skydelis
Kuriame Lietuvos ateitį
Reklaminis skydelis
FR
Reklaminis skydelis
Elektroninis dienynas
Reklaminis skydelis
Apklausa
Ką pirmiausia reikėtų daryti, kad gerėtų Tavo mokymosi pasiekimai?
 
LAMA BPO
Reklaminis skydelis
Jaunimo linija
Reklaminis skydelis
DofE
Reklaminis skydelis
Mukis
Reklaminis skydelis