Švietimo pasaulis šiandien keičiasi taip greitai, kad mokytojas, norėdamas išlikti aktualus, privalo būti ne tik žinių perteikėjas, bet ir nuolatinis tyrinėtojas. Vienas efektyviausių būdų praplėsti savo profesinį horizontą – stažuotės užsienyje, kurias Lietuvos mokytojams siūlo Nacionalinė švietimo agentūra, įgyvendindama projekto „Tęsk: ateik, tobulėk, prisidėk!“ veiklą „Pedagogų profesinės kompetencijos stažuočių užsienyje programa“. Tai ne tik mokymai ar patirties mainai, bet ir gilesnė profesinė transformacija, keičianti požiūrį į mokinį, bendradarbiavimą ir patį mokytojo vaidmenį šiuolaikinėje mokykloje. Rugsėjo 28–spalio 4 dienomis Radviliškio Lizdeikos gimnazijos mokytojos Jolanta Kvedarienė ir Laimutė Verbickienė dalyvavo tarptautinėje kvalifikacijos tobulinimo stažuotėje „Lyderystė švietime skaitmeniniame amžiuje: įrankiai ir strategijos“ (angl. Educational Leadership in the Digital Age: Tools and Strategies), vykusioje Peskaroje, Italijoje. Stažuotę organizavo Submeet Association – Incontrarsi per crescere, Italijos socialinė skatinimo asociacija, dirbanti švietimo inovacijų, „Erasmus+“ ir pedagogų tobulinimosi programų srityse.
Stažuotės metu dalyvės gilino žinias apie švietimo lyderystę skaitmeniniame amžiuje, mokyklos bendruomenės įtraukimą į pokyčius ir inovacijų taikymą ugdymo procese. Mokymus vedė patyrę Italijos ekspertai Elio Bucciantonio ir Simone Verna, kurie pristatė naujausias mokyklų vadybos, pedagogikos ir skaitmeninės transformacijos praktikas. Programos metu buvo analizuojami veiksmingi skaitmeniniai įrankiai mokyklos valdymui, komunikacijai bei kūrybinių užduočių organizavimui. Daug dėmesio skirta mokytojo vaidmeniui – kaip ugdymo lyderiui, gebančiam kurti inovacijų kultūrą, skatinti mokinių atsakomybę ir bendradarbiavimą virtualioje erdvėje. Mokymų metu diskutavome apie asmeninius veiksmų planus, kaip įgytas žinias pritaikyti savo ugdymo įstaigose – nuo pamokų modernizavimo iki kolegialaus mokymosi stiprinimo ir technologijų naudojimo tikslingumo užtikrinimo.
Stažuotės programa buvo itin įvairi: nuo teorinių paskaitų iki praktinių seminarų, mokyklų vizitų ir diskusijų. Turėjome galimybę susipažinti su Italijos mokyklų skaitmeninės lyderystės modeliais, bendrauti su ICT koordinatoriais, mokytojais ir mokyklų vadovais. Lankytasi Peskaros mokykloje Liceo Statale „Guglielmo Marconi“, derinančią tradicinį, humanistinį, kultūrinį ugdymą su moderniais aspektais: šiuolaikinėmis kalbomis, socialiniais mokslais bei aktyviai dalyvaujančia įvairiuose projektuose. Susitikimo metu direktorė Giovanna Ferrante pristatė mokyklos tikslus, mokymo kryptis, o kolegos mokytojai papasakojo apie savo mokyklą ir pasidalino patirtimi apie šiuolaikinio mokymo iššūkius. Dalyvauta įvairiose pamokose, kuriose mokiniai ne tik aktyviai domėjosi mūsų šalies papročiais, tradicijomis, taip pat savo bendraamžiais ir jų veikla Lietuvos mokyklose, bet ir mokėsi lietuvių kalbos, net uždainavo lietuviškai. Licėjaus pedagogai ypač pabrėžė emocinį ryšį klasėje, kurį mes akivaizdžiai pajutome. Pamokose vyravo dialogas, diskusija, pereinanti į kūrybinį chaosą, kuriame kiekvienas mokinys turėjo savo nuomonę ir balsą. Tokia aplinka paskatino mus permąstyti mūsų pačių darbo įpročius: ar visada leidžiame mokiniui būti aktyviam, neuždarydami jo į drausmės rėmus, ar pakankamai pasitikime jo laisvu mąstymo procesu. Kitas svarbus stažuotės aspektas – tarptautinis bendravimas. Peskaroje tuo pat metu vyko ir Turkijos mokytojų komandos mokymai pagal „Erasmus+“ programą. Tikslinga ir naudinga buvo bendrauti su užsienio kolegomis, dalintis patirtimi, diskutuoti apie iššūkius, su kuriais susiduria šiuolaikinės mokyklos, ir galimus bendradarbiavimo projektus ateityje. Be intensyvaus mokymosi dalyviams stažuotės metu buvo sudaryta galimybė pažinti Italijos kultūrą ir istoriją – aplankyti Romą, Peskarą ir kitas žymiausias regiono vietas. Tai praturtino ne tik asmeninę patirtį, bet ir leido geriau suprasti, kaip kultūra formuoja švietimo vertybes, santykį tarp mokytojo ir mokinio, tarp tradicijos ir naujovių. Tokie kultūriniai momentai tampa mokytojo asmeninės lyderystės dalimi – padeda geriau suvokti pasaulį, įžvelgti įvairovės vertę ir gebėti ją perteikti savo mokiniams.
Grįžusios iš Italijos, galime konstatuoti, kad ši stažuotė suteikė ne tik naujų žinių apie skaitmeninį ugdymą, bet ir sustiprino pasitikėjimą savimi, paskatino ieškoti naujų sprendimų ir dalintis patirtimi su kolegomis. Įgyta patirtis bus pritaikyta mokyklos veikloje – diegiant inovatyvius metodus, stiprinant tarpdalykinius ryšius bei ugdant mokinių skaitmenines, kūrybines ir bendravimo kompetencijas. Tokios stažuotės – tai ne tik profesinio augimo galimybė, bet ir įkvėpimas visai mokyklos bendruomenei. Jos padeda mokytojams pamatyti save platesniame Europos švietimo kontekste ir suprasti, kad mokytojas, gebantis keistis, geba keisti ir kitus. Lizdeikos gimnazijos mokytojos ragina kolegas nepraleisti progų dalyvauti Nacionalinės švietimo agentūros siūlomose programose, kurios suteikia galimybę ne tik tobulėti profesiškai, bet ir patirti bendradarbiavimo, įvairovės bei tikros pedagoginės lyderystės vertę.
Jolanta Kvedarienė – informacinių technologijų mokytoja metodininkė, Laimutė Verbickienė – lietuvių kalbos ir literatūros mokytoja ekspertė




















