Lietuvoje vasario- kovo mėn. gausu renginių, skirtų gimtajai kalbai, nes pirmą kartą Valstybinės lietuvių kalbos komisija inicijavo ir paskelbė „Lietuvių kalbos dienas“. Kovo pradžioje Šiaulių J.Janonio gimnazijoje vyko respublikinė gimtosios kalbos konferencija, skirta poeto Juliaus Janonio 120-osioms gimimo metinėms paminėti. Konferencija, vykstanti kas dveji metai, skatina mokinius domėtis gimtąja kalba, literatūra, etnokultūra. Ruošiant pranešimus siekiama ugdyti mokinių tiriamojo darbo įgūdžius, humanitarinę kultūrą ir sudaryti sąlygas nekonkursinėje aplinkoje keistis patirtimi, ugdyti bendrąsias ir dalykines kompetencijas. Konferencijoje pranešimus skaitė ir mokslininkai, ir mokytojai, ir mokiniai. Humanitarinių mokslų daktaras, Lietuvių literatūros ir tautosakos instituto direktorius Mindaugas Kvietkauskas pranešime ,,Julius Janonis – literatūros maištininkas“ apžvelgė poeto gyvenimo ir kūrybos įdomybes, Šiaulių Juliaus Janonio gimnazijos lietuvių kalbos ir literatūros mokytojas ekspertas Rimvydas Sruogis pranešime ,,Vertybės gyvenime ir literatūroje“ akcentavo grožinės kūrybos svarbą mūsų gyvenime.
Gimnazistai iš Lietuvos gimnazijų (Klaipėdos, Tauragės, Šiaulių, Joniškio ir kt.) pristatė įvairius kalbos, literatūros, etnokultūros tiriamuosius darbus ir apklausų rezultatus. Konferencijoje dalyvavo ir lizdeikiečiai: 3D klasės mokinės Gretė Lukošaitytė, Lauryna Žilinskaitė ir 4A klasės mokiniai Ingrida Daukšaitė, Aistė Štankelytė, Donatas Kareckas ir Eimantas Razmus. Trečiokių pasirinkta tyrimo tema ,,Kaip prisijaukinti K.Donelaitį arba Pasaka apie šūdvabalį ir Pavasario linksmybes“ intrigavo konferencijos dalyvius savo aktualumu. Kaip teigė renginio organizatoriai, dauguma mokinių iš tiesų nesupranta klasikos kūrėjo tekstų. Įdomu, kad net ir žymūs literatūrologai neturi vieningos nuomonės, ar tikslinga K.Donelaičio kūrinius skaityti mokykloje. Be to, pristatyti apklausos rezultatai. Pasirodo, kad dauguma yra skaitę ar bent jau girdėję apie K.Donelaičio kūrybą, tačiau sutinka, kad dėl svetimžodžių sunku ir skaityti, ir suprasti, ir vertinti tekstą. Dvyliktokų darbas ,,Lietuvių kalbos giminystės pavadinimai“ taip pat nepaliko abejingų – konferencijos dalyviai ne tik sužinojo, kokia yra giminystė ir kokie vardai tinkami tolimesniems giminaičiams pavadinti, bet ir buvo įtraukti į aktyvią diskusiją. Reikėjo ne tik įvardinti pateiktų senųjų giminystės vardų reikšmes, bet ir aptarti jų vartoseną dabartinėje kalboje. Taigi, dar viena turiningai ir prasmingai praleista popietė Šiauliuose.
P.S. Ta pati dvyliktokų komanda, įtraukusi ir daugiau bendraklasių, dalyvavo ir respublikiniame žurnalistų konkurse – tyrime „Kas mus moko tyčiotis?”, kurį inicijuoja „Vaikų linija“ kartu su iniciatyvą palaikančiomis švietimo ir ugdymo įstaigomis, nevyriausybinėmis ir valstybinėmis organizacijomis. Mokiniai parengė vaizdo reportažą ,,Nebūk skriaudėjas, būk gynėjas“ ir yra kviečiami į Veiksmo savaitės „Be patyčių“ Veiksmo dienos renginius Vilniuje.